Saturday, December 17, 2016

Terima Kasih

Alkisah beberapa tahun yang lalu....

'Tok..tok..'

Aku yang masih membaringkan diri hanya melihat daun pintu dengan selamba. Bahang exam sangat terasa. Aku melihat roomateku juga masih diselubungi nota-notanya. Awal pagi begini, suasana asrama masih sunyi, kerana setiap pelatih masih dalam dunia lena atau dunia buku.

'Tok..tok..' ketukan itu berbunyi lagi.

'Assalamualaikum..nut..' daun pintu dikuak. Aku berpaling sejenak ke muka pintu. Kelihatan Siti (rakan sekelasku) berdiri lalu terus masuk dan duduk di hujung kakiku. Aku menjawab salamnya perlahan dan meneruskan aktiviti ulangkajiku. Siti menggoncang lenganku. "Nut..sorry..." ucapnya. (Aku digelar dengan banyak nama panggilan di dalam kelas, dan salah satunya..anut). "Kenapa?" tanyaku namun mata masih melekat di helaian nota.

"Sorry ya pasal semalam..betul-betul minta maaf.." ucapnya. Pasal semalam? Aku berfikir sendiri. Oh..baru ku teringat. Dia meminjam keretaku dan lewat balik dan pada masa yang sama, aku juga bergegas ingin keluar kerana ada urusan. "Oh..tak pa bah tu..yang penting selesai juga " ujarku pula, mahu menenangkan hati dua belah pihak. " Yalah..tapi sy tak senang hati juga..mo study malam tadi pun nda sedap hati..pagi tadi bangun terus teringat pasal tu lagi.." jelasnya. Aku hampir tertawa. Tanpa dipinta, dia menjelaskan semuanya. " Sorry ah.." dia mencari-cari tanganku. "Kenapa ni?" tanyaku, kehairanan. Aku bangkit duduk di sebelahnya.

" Mau salam..mari peluk saya.." katanya lagi. Aku mengerutkan dahi. Betul-betul macam prasekolahlah, bisik hatiku. Aku rasa geli hati, tapi aku tahu dia serius dan memang begitulah sikapnya.

"Saya takut ba.."sambungnya lagi.. "Eh..takut apa pula?" aku menanya semula.

" Yala..sy takut..bila sy mula rapat dengan ko..mesti sy ada buat salah..sebab tulah sy takut mo rapat ngn ko.." Aku terkedu. Hilang bicara. Tidak pernah pula Siti berkata begitu sebelum ini. Aku tersenyum. Nota-nota kuletakkan di sisi.

"Yung, tiada orang yang nda pernah buat salah, aku pun selalu juga buat salah.."
"Tidak..ko tida pernah buat salah sama sy" laju dia memotong kata-kataku. Penuh ekspresi wajahnya.
"Hahahah..jangan cakap begitu.." aku terketawa, aku pegang tangannya. Siti ikut tertawa lalu memelukku. "Sorry ah nut" ucapnya lagi.
"Ish ko ni..ok saja bah" ujarku, lebih tegas. Siti (panggilan manjanya Ayung, memang cepat emosi sikit, mudah saja nampak perubahan emosi dari ekspresi mukanya) senyum tersipu-sipu.

Hari ini, Ayung sudah menjadi wanita dewasa. (Hihihi)..Isteri kepada Delver Yunus Ivan Abdullah (Gibo) dan ibu kepada dua budak comel, Dhiya Sofea (Yaya) dan Delona Suraya (baby Yona)..Tapi kalau ketemuan, sama juga perangai macam dulu-dulu cumanya lebih keibuan. Weehaaa..

Kami dipostingkan di tempat yang sama (Pulau Banggi) tapi berlainan sekolah. Disebabkan Tenom agak jauh, aku selalu menumpang kasih di rumahnya jika keluar pulau dan tidak balik ke Tenom. Rumahnya adalah rumahku. "Rumah ko juga ini Ani..tuuna bilik ko sudah itu" bilang mamy dan diiyakan oleh Siti. Terima kasih mamy..terima kasih Siti Payungku sayang.

Masa berlalu, aku sudah punya rumah sewa sendiri di Kudat bersama housemate2ku di pulau, dan aku makin jarang ada kesempatan untuk menyinggah di rumah Siti, melawat mamy. Kali terakhir aku melawat mamy selepas beliau operation mata dan masih kabur2 pandangannya. namun masih saja mamy dapat mengecam aku, walaupun pandangannya terhad. Sempat lagi aku masakkan mamy sarapan dan kami brekpes bersama. Masa ni, Siti tiada di rumah. Aku kurang ingat sama ada Siti tidak keluar pulau ataupun balik ke kampung Gibo.

"Lama sia tunggu ko datang sini Ani..lama betul ko tida pigi sini.." bilang mamy. Aku terkedu seketika. 
"Siou mi..bukan tida mo pigi sini..tapi jarang suda gia sa keluar pigi kk, paling pun pigi Kudat saja. Ada suda gia rumah sewa kami sana.." jawabku. Rasa bersalah merajai hati. Sejak sakit mata dan operation, mamy tidak sudah meneleponku seperti dulu. Kalau awal-awal masuk pulau dulu, mamy selalu telefon, lebih-lebih lagi kalau mamy tidak dapat kontek Siti.

Kini, semakin jarang berhubung dengan mamy. Cuma mengetahui perkembangan kesihatan mamy dari Siti bila kami berjumpa dalam mesyuarat di luar pulau. Moga mamy sihat-sihat saja. Moga Allah melindungi mamy selalu.

Untuk kesekian kalinya, terima kasih Siti dan Mamy yang banyak membantuku, dan memberi ruang menumpang kasih sayang bersama kalian saat berjauhan dengan keluarga. Mohon maaf untuk sebarang kesalahan sepanjang menjadi anak angkat dalam keluarga mamy, menjadi adik-adik Siti yang semakin jarang pulang ke sana menjenguk mamy. Terima kasih untuk curahan kasih sayang pada diri ini. Moga silaturahim kita tetap utuh sampai ke akhirnya.

Salam Sayang Selalu.


No comments: