Friday, November 6, 2009

examm....

Bismillah..

exam...exam...exam....hurmm...ble jadi stress...( sabar ani..jgn stress..) lumrah hidup pelajar..kena bdepan dgn exam..kenapa? Dah nama student, mesti ada exam.So..bsabarlh...Ni baru exam dunia...
Hm... nak cita sikitla bab exam dan sekolah. Ada satu sistem sekolah yg takda exam...jeng..jeng,..itulah sistem sekolah terbuka, atau dgn nama yg standard, Open education. Tapi sistem ni takda kat Malaysia, ia di asaskan oleh seorang insan yang menekankan pendekatan humanis dalam pembelajaran,, seorang pakar pendidikan yang juga pelopor kepada model pendidikan terbuka iaitu Neil. ( ringkas namanya, Neil aja..). Neil ni tkenal masa abad ke 20.
Sekolah yg bnama Sekolah Summerhill ni tletak di United Kingdom selatan, mula beroperasi pd 1924 dan motonya ialah kejujuran, keseimbangan dan berkumpulan. Tujuan pnubuhan sekolah ni adalah utk mbekalkan suatu alam belajar yg bebas, demokratik dan penyayang utk kanak2 bmain dan bljar.
Di sekolah ni, semua aktiviti bdasarkan motivasi pelajar itu sndiri. Maknanya, 100% bpusatkan pelajar. Objektif...objktifnya ialah utk mbolehkan kanak2 mcapai mtlamat pendidikan dalam suasana yg bebas, gmbira dan penyayang. So, student ada hak autonomi utk tentukan kurikulum sndiri dan mnympurnakn pbljaran masing2. Di sekolah ni, takda exam, takda penilaian, takda homework..Andai ada yg nak amik exam, barulah guru akan mbimbing mereka. Maknanya, gru hnya sbagai fasilitator..
Ringkasnya..dalam mazhab humanis ni strategi yg ditekankan lebih kpd bpusatkn murid, kaedah individu, inkuiri penemuan, kerja praktik dan aktiviti pengayaan dan pemulihan..Hmm..nampak agak best kan, tapi takda yang sempurna di dunia ni. Sekolah ni pun ada kelemahannya yg tsndiri, tpi pa kelemahnnya, sahabat sekalian boleh fikirkan sendiri....Apatah lagi jika manusia yg merancangnya, sebab manusia tu sndiri pun tak smpurna..
Itulah yg menjelaskan mengapa sistem pendidikan negara kita nampak universal, sebab ia mengaplikasikan semua teori pembelajaran dari segenap pelusuk dunia.( Iya meh?)..Misalnya, nak bentuk kurikulum pendidikan kebangsaan negara kita, semua contoh kurikulum seluruh dunia di ambil kira tak kira kurikulum barat atau kurikulum timur..Contohnya, kurikulum model Taba, Stenhouse dan yang seangkatan dengannya..Itulah yang menjlaskan kenapa pendidikan kita cukup unik walau agak ketinggalan berbanding negara maju..
Apapun, akademik cuma menyokong hidup didunia, membantu kita menjalankan hidup dgn lebih bmakna..Yang lebih penting, pendidikan rohani, iaitu agama. Sehebat mana pun seseorang itu dlm akademik, namun ia tak bererti andai dia tidak mengenal siapa Tuhannya, siapa dia dan tujuannya hidup di dunia..Maka, kesimpulannya, itulah pentingnya ilmu, supya kita mengetahui sesuatu yg kita tak tahu..supaya kita dpt mpbaiki diri melalui tindakan dan phasilan tlaku yg baik..Bukankah pembelajaran yg bhasil itu diertikan sebagai perubahan tingkah laku khususnya daripada tingkah laku yg tidak baik kpd tingkah laku yg baik...
Hanya itu shj pkongsian kali ini.. Belum habis study ni..InsyaAllah, lain kali, kita berkongsi ilmu baru pula ya...
Assalamualaikum....