Monday, August 30, 2010

10 Akhir ramadan

Bismillahirrahmanirrahimm.

Alhamdulillah..masih dipanjangkan umur untuk melalui hari ke 20 pada bulan mulia ini. Berlalu sudah 19 hari, tidak terasa masa begitu cepat berlalu. Jika difikir-fikirkan, entah adakah lagi peluang yang sama untuk ramadan akan datang.

Sabtu dan Ahad lepas, aku berpeluang mengikuti kemK2R (Kami Raikan Ramadan) di SK Pekan Tambunan. Ya...Tambunan mari...3 minggu berturut-turut (pada hujung minggu) berkampung di Tambunan untuk program bersama kanak-kanak di sana. Antara slot yang terkandung dalam program ini ialah Bijak Solat, Kami peduli, Games dan Kuiz, tadarus, qiam, bacaan yasin bersama ibu bapa, solat hajat, terawih dan sahur serta berbuka bersama. Nampak ringkas dan santai tapi besar pengertiannya.

Setiap prgram ada kelebihan dan kekurangannya. Apa yang penting, kita melihat semua itu dari sudut yang positif agar ia memberi manfaat dan nilai tambah buat kita. Dalam program ini, aku bertemu lagi dengan adik-adik 'KBS' ku iaitu Sazali, Aidih dan Ismat. Sebaik turun dari bas, Sazali menjadi yang pertama menyambutku. Terasa dihargai pula...Sewaktu bertemu dengan Aidih pula, dia berkata, "Saya fikir kakak tidak ingat saya lagi.." Hehe..InsyaAllah, kalian semua akan kak ingati selagi Allah masih mengizinkan. Meskipun kali ini, aku tidak sekumpulan dengan mereka, namun ia tidak mengubah perasaanku pada mereka. Jiwang pula...

Dalam program K2R, aku menjadi fasilitator kepada sekumpulan puteri yang comel, lincah, dan aktif (tidak jauh beza dengan kumpulan Sazali). Semuanya baik-baik belaka, petah, dan gemar mengikutiku kemana juga. Nampaknya, kali ini juga aku sangat beruntung kerana mendapat kumpulan kanak-kanak yang baik-baik dan tidak banyak songeh. Namun, apapun, aku paling terkesan dengan adik Wafa, yang sangat sopan dan lembut dan halus bicaranya.
"Kak, saya minta halal semua ilmu yang kakak bagi kami..saya sayang kakak.." ucapnya semasa slot terakhir 'amanat akhir ramadan' sambil memelukku erat. Bila seorang kanak-kanak yang suci bersih fitrahnya dari sebarang dosa berkata-kata, kata-kata itu adalah bicara hati mereka yang tulus lahir dari dalam hati. Bila mendengar kata-katanya, hatiku sebak. Bukan kerana apa, cuma merasa diri sangat bertuah. Walau sejujurnya , aku merasa tidak memberi apa-apa tapi terlalu banyak yang aku perolehi...

Terima kasih pada semua yang memberikanku peluang menyertai program ini dan program-program selainnya. Terima kasih juga kepada rakan-rakan pelatih yang sudi menyumbangkan masa menyertai program ini meskipun terikat dengan kesibukan masing-masing. Ingatlah segala pesanan yang telah diberikan oleh mereka yang berpengalaman selama berprogram dan ambillah iktibar dari apa yang telah diperolehi..

Hari ini, PBS fasa 4 bermula. Aku tidak tahu samaada kami yang berPBS di SK Biah beruntung atau sebaliknya kerana tidak ke sekolah hari ini (sekolah cuti sehingga esok). Namun apa yang pasti, pastinya tugasan PBS semakin sukar dilaksanakan dalam tempoh pemerhatian selama 3 hari bermula Rabu ini. Ini adalah sesi PBS yang terakhir sebelum mula berpraktikum semester hdapan. Bahang cabaran semakin terasa. Berbaur perasaan di hati bila terbayang saat praktikum. Semoga semuanya dipermudahkan..insyaAllah..

Hujung minggu ini, cuti raya akan bermula. Cuma tinggal beberapa hari sahaja untuk merasa saat berpuasa bersama bersama keluarga. Sepanjang tempoh ramadan ini, baru sekali aku berbuka dan bersahur bersama keluarga meskipun jarak antara rumah dan ip tidaklah sejauh mana. Apa yang pasti, aku tidak boleh lewat-lewat balik seperti selalu, kerana adikku berpesan dalam smsnya, " Jangan pulang lewat, ingat belikan baju raya warna hijau..." peringatan berbaur permintaan dan arahan kepada si kakak yang jarang balik ke rumah. Ya..insyaAllah..akan cuba balik seawal mungkin setelah semuanya selesai di sini...

Selamat berPBS kepada rakan-rakan pelatih ambilan Januari 2009 dan 2010..

Selamat meniti 10 akhir ramadan kepada saudara saudari semuslim...

Salam aidilfitri buat semua...mohon maaf atas keterlanjuran kata, kekasaran bahasa, dan halalkan segalanya di dunia dan akhirat kelak..

Assalamualaikum...

2 comments:

Ummu Mujahid said...

Assalamualaikum Ani.. Terima kasih banyak-banyak atas sumbangan Ani... Semoga Allah membalas jasa atas bakti di K2R.. =)

nur_aniy said...

to Ummu Mujahid:
Waalaikumussalam wbt..sy tak mnyumbang apa2 pn sbnrnya..cuma brusaha menunaikn kwjipn stkt yg mampu..
Trma kasih ats peluang yg diberikan..:)